Współczesna logistyka wykorzystuje niemal wszystkie dostępne środki transportu. Obrót materiałów oraz dóbr konsumpcyjnych, jeszcze nigdy nie osiągał takich rozmiarów jak obecnie. Wiąże się to z koniecznością angażowania ogromnych środków w ich przewóz. Transportujemy niemal wszystko od jedzenia po paliwo nuklearne. Środki transportu różnią się jednak między sobą. Jedne są tańsze inne droższe, szybsze i wolniejsze. Warto jest sprawdzić, jakie cechy posiadają poszczególne metody przewozu towarów.
Motoryzacja
Pod pojęciem transportu zmotoryzowanego znajdziemy przynajmniej kilka podgrup. Najpopularniejsze jednak są transporty busem lub tak zwanym tirem. Transport samochodowy nie należy do najtańszych, ale jego cena jest jeszcze akceptowalna. Szczególnie, że posiada cechy, których nie posiadają inne metody. Za pomocą samochodów jesteśmy w stanie dotrzeć niemal wszędzie. Samochody dostarczają ponadto paczki ważące od kilkunastu gramów po kilka ton. Śmiało możemy więc stwierdzić, że transport samochodowy jest najbardziej elastyczny. Często możemy zmniejszyć koszty transportu drogowego (chodzi tutaj o TIR’y), łącząc go z kolejowym.
Lotnictwo
Za pomocą samolotu możemy dostarczyć przesyłkę na drugi koniec świata, w ekspresowym tempie. Niestety za tempo to zapłacimy dość słono. Przeważnie dlatego przesyłki lotnicze są to przesyłki lekkich paczek, lub tak zwane transporty specjalne. Pod nazwą transport specjalny należy czytać: „nie zdążyliśmy na pociąg lub statek”. Każdy dobry logistyk zdaje sobie sprawę, że za pomocą samolotu załatwi gardłową sprawę z klientem, ale raczej dzięki niej wiele nie zarobi. Lotnictwo ma jednak prawdopodobnie świetlaną przyszłość. A przyszłością tą są drony. Przeznaczone do przenoszenia małych i lekkich przesyłek, prawdopodobnie będą spędzać sen z powiek kurierom.
Pociąg
Pociąg należy do środków transportu logistycznego, który łączy średni czas transportu, ze średnią ceną. Najbardziej kolej opłaca się na długich dystansach. Główną wadą kolei jest to, że nie dojedzie ona wszędzie, i ostatni etap podróży nasz towar zapewne odbędzie na pace samochodu.
Statek
Transport morski jest najtańszy. Wielkie masowce oraz kontenerowce, potrafią przewozić setki tysięcy ton towarów. Jedyny minus to czas podróży, który zmusza do dokładnego planowania, z dużym wyprzedzeniem. Jeśli nie mamy również dużej partii towaru, możemy mieć problem z wysłaniem go transportem morskim.
Według rankingu Banku Światowego z 2018 r. Polska awansowała z 33. na 28. miejsce wśród 160 państw ocenianych według Logistics Performance Index. Z punktu widzenia oceny wartości rynku usług logistycznych, zawartej w opracowaniu Instytutu Fraunhofera „Top 100 w transporcie i usługach logistycznych”, Polska utrzymała siódmą pozycję wśród krajów europejskich. Dane te świadczą o rosnącej randze naszego kraju na logistycznej mapie Europy oraz o jego atrakcyjności dla zagranicznych inwestorów.
Wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji „transport i gospodarka magazynowa” w ocenie GUS uległ poprawie na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Zmniejszyło się natomiast tempo modernizacji infrastruktury drogowej, co spowodowało spadek przyrostu oddanych odcinków nowych oraz wyremontowanych dróg krajowych w stosunku do lat 2012 – 2013. W logistyce wewnętrznej przedsiębiorstw minione dwa lata upłynęły na elektronizacji i porządkowaniu procesów logistycznych. Przedsiębiorstwa koncentrowały się także na poprawie wskaźników logistycznych. Udało się obniżyć wskaźnik pokrycia zapasów do poziomu 27-28 dni, jednak to, przy niekorzystnym wskaźniku zapasów nierotujących, oszacowanym na 18%, wskazuje na możliwość dalszej redukcji. Zanotowano poprawę wskaźników opisujących jakość obsługi klienta.
Transport drogowy odgrywa w Polsce duże znaczenie, ponieważ ponad 85% ładunków przewożonych jest ciężarówkami. Oprócz tego przez Polskę porusza się wiele pojazdów w ruchu tranzytowym między Europą Zachodnią i Południową oraz krajami wschodniej części kontynentu – Estonią, Białorusią, Litwą, Łotwą, Rosją, Ukrainą, Kazachstanem, Azerbejdżanem, Kirgistanem i innymi państwami.
W przewozach na obszarze Polski dominuje transport samochodowy, zarówno uwzględniając ilość przewiezionych towarów i osób, a także licząc wpływy ze sprzedaży usług transportowych. Oprócz tego transport samochodowy posiada kilka zalet: przede wszystkim możliwość transportowania towarów „od drzwi do drzwi”, o różnym gabarycie, w miarę szybko; jako wady należy wymienić dużą wypadkowość na polskich drogach, wysokie koszty transportu i stosunkowo niewielką masę załadunkową.
Konkurencyjność polskich firm transportowych w przewozach międzynarodowych prowadziła do stopniowej zmiany struktury przewozów według głównych kategorii. Bezpośrednio po przystąpieniu Polski do UE wzrost przewozów oparty był o transport ładunków eksportowanych i importowanych, który stanowił 87 proc. przewozów międzynarodowych. Po piętnastu latach, w 2018 r. udział przewozów dwustronnych związanych z eksportem i importem obniżył się do 55 proc., natomiast pozostałe 45 proc. przewozów stanowił transport między krajami obcymi (cross-trade) oraz kabotaż.
Firma SUDA TRANSPORTT SPECJALISTYCZNY rozpoczęła swoją działalność w 1986 roku. Od tamtego czasu przez ponad 30 lat nieprzerwanie działamy na rynku transportowym.
Transportujemy ładunki o ciężarze od kilkudziesięciu kilogramów do kilkunastu ton.
Zamów transport HDS lub pełną relokację maszyn na naszej stronie www.suda.com.pl .
Jesteśmy fanami motoryzacji. Na portalu znajdziesz artykuły branżowe, raporty, wiadomości i nowości z rynku. Skupiamy się na komunikacji w Polsce, transporcie lądowym i logistyce.