Każde polskie duże miasto, a do takich możemy zaliczyć miasta wojewódzkie, boryka się z problemem korków ulicznych. Według rankingu z roku 2017 największy problem jest we Wrocławiu. Ciężko to sobie wytłumaczyć, ponieważ Wrocław w ostatnim dziesięcioleciu mocno inwestował w infrastrukturę, czego przykładem jest chociażby Autostradowa Obwodnica Wrocławia (AOW). Wrocław jest na prowadzeniu, ale inne miasta są zaraz za nim. Dlaczego tak się dzieje?
1. Mentalność mieszkańców polskich miast
Chociaż wiele się mówi o zaletach komunikacji zbiorowej, to mimo wszystko wielu naszych rodaków jest na to nieczuła. W Polsce w dalszym ciągu jazda autobusem oznacza brak samochodu, a brak samochodu jest automatycznie kojarzony z biedą. Sytuacja ta powoli się zmienia, ale niestety zbyt wolno. Zdecydowanie wolniej od tego, ile samochodów przybywa na naszych drogach. Chociaż Polaków jest coraz mniej, to aut coraz więcej. Sytuację jak na ironię pogarsza fakt, że na samochód lub nawet dwa w rodzinie stać coraz więcej osób. Sprzyja temu duży import aut używanych z zagranicy. Ma to również swoje inne negatywne implikacje. Auta te są stare i mocno zanieczyszczają powietrze naszych miast, tworząc smog.
2. Sprawna komunikacja miejska
O ile w dużych miastach komunikacja się modernizuje, a rozkłady są dopasowane do potrzeb, to w miejscowościach mniejszych nie jest tak różowo. Dla przykładu można podać Wałbrzych, w którym komunikacja miejska w wyniku bankructwa na jakiś czas w ogóle przestała istnieć. Powstała w jej miejsce miejska firma, nie jest w stanie dopasować się do potrzeb mieszkańców. Autobusy jeżdżą niemal jak chcą, a prywatni przewoźnicy … no cóż lepiej nie wspominać. Niestety powoduje to, że większość mieszkańców w celu sprawnej komunikacji, po prostu musi jeździć samochodami. Motoryzacja prywatna wygrywa ze zbiorową.
3. Cena biletów
Niezależnie od miasta, większość mieszkańców uważa, że bilety są za drogie. Obiektywnie patrząc nie mają racji. Cena za bilety wynosi mniej więcej tyle ile wydali by na paliwo. Autobusu lub tramwaju nie trzeba jednak ubezpieczać, naprawiać i płacić dodatkowo za parkowanie. Mimo tego w wielu miastach trwa dyskusja nad wprowadzeniem bezpłatnej komunikacji miejskiej. Jak to jednak bywa w takim przypadku istnieje obawa o spadek jakości usług. Kasa, która będzie musiała wyrównać brak środków z biletów, nie trafi tam gdzie początkowo trafić miała. Pytanie, jak na taką zmianę zareagują podróżni.
Według rankingu Banku Światowego z 2018 r. Polska awansowała z 33. na 28. miejsce wśród 160 państw ocenianych według Logistics Performance Index. Z punktu widzenia oceny wartości rynku usług logistycznych, zawartej w opracowaniu Instytutu Fraunhofera „Top 100 w transporcie i usługach logistycznych”, Polska utrzymała siódmą pozycję wśród krajów europejskich. Dane te świadczą o rosnącej randze naszego kraju na logistycznej mapie Europy oraz o jego atrakcyjności dla zagranicznych inwestorów.
Wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji „transport i gospodarka magazynowa” w ocenie GUS uległ poprawie na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Zmniejszyło się natomiast tempo modernizacji infrastruktury drogowej, co spowodowało spadek przyrostu oddanych odcinków nowych oraz wyremontowanych dróg krajowych w stosunku do lat 2012 – 2013. W logistyce wewnętrznej przedsiębiorstw minione dwa lata upłynęły na elektronizacji i porządkowaniu procesów logistycznych. Przedsiębiorstwa koncentrowały się także na poprawie wskaźników logistycznych. Udało się obniżyć wskaźnik pokrycia zapasów do poziomu 27-28 dni, jednak to, przy niekorzystnym wskaźniku zapasów nierotujących, oszacowanym na 18%, wskazuje na możliwość dalszej redukcji. Zanotowano poprawę wskaźników opisujących jakość obsługi klienta.
Transport drogowy odgrywa w Polsce duże znaczenie, ponieważ ponad 85% ładunków przewożonych jest ciężarówkami. Oprócz tego przez Polskę porusza się wiele pojazdów w ruchu tranzytowym między Europą Zachodnią i Południową oraz krajami wschodniej części kontynentu – Estonią, Białorusią, Litwą, Łotwą, Rosją, Ukrainą, Kazachstanem, Azerbejdżanem, Kirgistanem i innymi państwami.
W przewozach na obszarze Polski dominuje transport samochodowy, zarówno uwzględniając ilość przewiezionych towarów i osób, a także licząc wpływy ze sprzedaży usług transportowych. Oprócz tego transport samochodowy posiada kilka zalet: przede wszystkim możliwość transportowania towarów „od drzwi do drzwi”, o różnym gabarycie, w miarę szybko; jako wady należy wymienić dużą wypadkowość na polskich drogach, wysokie koszty transportu i stosunkowo niewielką masę załadunkową.
Konkurencyjność polskich firm transportowych w przewozach międzynarodowych prowadziła do stopniowej zmiany struktury przewozów według głównych kategorii. Bezpośrednio po przystąpieniu Polski do UE wzrost przewozów oparty był o transport ładunków eksportowanych i importowanych, który stanowił 87 proc. przewozów międzynarodowych. Po piętnastu latach, w 2018 r. udział przewozów dwustronnych związanych z eksportem i importem obniżył się do 55 proc., natomiast pozostałe 45 proc. przewozów stanowił transport między krajami obcymi (cross-trade) oraz kabotaż.
Komunikacyjna sieć w Polsce jest wykorzystywana do transportu wewnętrznego i tranzytu. Większość przewozów wewnętrznych odbywa się z udziałem kolei i pojazdów samochodowych. Przy transporcie międzynarodowym naczelną rolę odgrywają żegluga morska, lotnictwo i transport poprzez rurociągi. Kolej służy przede wszystkim do przewozów na dalsze odległości towarów masowych oraz do ruchu pasażerskiego w obrębie aglomeracji miejskiej. Sieć dróg w największym stopniu służy do transportu lokalnego i regionalnego, a poza tym do wybranych przewozów wyspecjalizowanych.
Rozwój poszczególnych gałęzi transportu w Polsce jest nierównomierny.
W przeszłości dobrze rozwinięty w Polsce transport kolejowy traci swoje znaczenie głównie w przewozach pasażerskich. Z kolei rozwija się i wzrasta rola transportu samochodowego (jak również infrastruktury transportu samochodowego – zwłaszcza autostrad), z czym wiąże się wzrost liczby samochodów. Dobrze rozwija się też transport lotniczy, mający duże znaczenie w międzynarodowym przepływie osób. Przewozy w transporcie wodnym (morskim i śródlądowym) mają nieduże znaczenie.
Firma SUDA TRANSPORTT SPECJALISTYCZNY rozpoczęła swoją działalność w 1986 roku. Od tamtego czasu przez ponad 30 lat nieprzerwanie działamy na rynku transportowym.
Transportujemy ładunki o ciężarze od kilkudziesięciu kilogramów do kilkunastu ton.
Zamów transport HDS lub pełną relokację maszyn na naszej stronie www.suda.com.pl .
Jesteśmy fanami motoryzacji. Na portalu znajdziesz artykuły branżowe, raporty, wiadomości i nowości z rynku. Skupiamy się na komunikacji w Polsce, transporcie lądowym i logistyce.