Miasto jest to bardzo specyficzne miejsce, jeśli idzie o transport osób. Każda osoba jaką by się spotkało i spytało, jaki rodzaj transportu jest jego zdaniem najbardziej właściwy, mogła by udzielić innej odpowiedzi. Warto jest bliżej przyjrzeć się temu tematowi.
1. Własny samochód
Motoryzacja daje nam obecnie wiele możliwości do wyboru, jeśli idzie o poruszanie się po mieście. Własny samochód jest często wybieraną opcją. Jak na ironię im większa ilość z nas wybiera auto, tym więcej czasu stoimy w korkach. Na odcinku 10 m jezdni zmieszczą się dwa do trzech samochodów, w których przeważnie siedzi do sześciu osób. Analogiczna sytuacja w przypadku komunikacji zbiorowej, ma dziesięciokrotnie większą wydajność. O smogi i innych niedogodnościach związanych z wykorzystywaniem samochodów w centrach dużych miast, nie warto nawet wspominać.
2. Komunikacja zbiorowa – autobusy, tramwaje i trolejbusy
W dużych miastach coraz większy nacisk kładzie się, na sprawną komunikację zbiorową. Począwszy od modernizacji pojazdów po różnego rodzaju udogodnienia (na przykład wydzielone pasy ruchu, lub systemy świetlne na skrzyżowaniach, które faworyzują środki komunikacji zbiorowej). Sprawna komunikacja = szybszy dojazd = więcej pasażerów = mniejsze korki. Wszystko to w teorii powinno działać, aczkolwiek postępy w tym temacie nie są na razie zadowalające. Wielu Polaków z niewiadomych przyczyn w dalszym ciągu nie rezygnuje z samochodu prywatnego.
3. Komunikacja zbiorowa – metro
Dobrze aby w każdym mieście było metro. Wówczas prawdopodobnie wielu z nas nie jeździło by samochodami. Niestety metrem pochwalić się może tylko Warszawa – i to tylko jedną linią.
4. Rower
Rower jest ekologiczny, dość szybki, oraz tani. Nie płacimy za benzynę, nic nie emitujemy, a w zakorkowanym mieście jesteśmy szybsi od aut stojących w korku. Jedynym minusem jest wciąż zbyt mała, a czasem nieodpowiednia infrastruktura.
5. Koncepcje
Koncepcji wykorzystania jak dotąd lezących odłogiem przestrzeni jest wiele. Miasta leżące nad rzekami mogą brać przykład z Amsterdamu, gdzie sieć rzeczna oraz sieć kanałów,s tanowi naturalną infrastrukturę dla rzecznego transportu miejskiego. Inne pomysły jakie pojawiały się na przestrzeni lat, to na przykład miejska kolej linowa. Kolej taka jest zdecydowanie tańsza w budowie od metra, ale mimo wszystko w dalszym ciągu za droga dla polskich miast. Jedno jest pewne, samochód nie może być w dalszym ciągu podstawą miejskiego transportu.
Najlepszy jest rower, aby tylko nie padało!