Miasto jest to bardzo specyficzne miejsce, jeśli idzie o transport osób. Każda osoba jaką by się spotkało i spytało, jaki rodzaj transportu jest jego zdaniem najbardziej właściwy, mogła by udzielić innej odpowiedzi. Warto jest bliżej przyjrzeć się temu tematowi.
1. Własny samochód
Motoryzacja daje nam obecnie wiele możliwości do wyboru, jeśli idzie o poruszanie się po mieście. Własny samochód jest często wybieraną opcją. Jak na ironię im większa ilość z nas wybiera auto, tym więcej czasu stoimy w korkach. Na odcinku 10 m jezdni zmieszczą się dwa do trzech samochodów, w których przeważnie siedzi do sześciu osób. Analogiczna sytuacja w przypadku komunikacji zbiorowej, ma dziesięciokrotnie większą wydajność. O smogi i innych niedogodnościach związanych z wykorzystywaniem samochodów w centrach dużych miast, nie warto nawet wspominać.
2. Komunikacja zbiorowa – autobusy, tramwaje i trolejbusy
W dużych miastach coraz większy nacisk kładzie się, na sprawną komunikację zbiorową. Począwszy od modernizacji pojazdów po różnego rodzaju udogodnienia (na przykład wydzielone pasy ruchu, lub systemy świetlne na skrzyżowaniach, które faworyzują środki komunikacji zbiorowej). Sprawna komunikacja = szybszy dojazd = więcej pasażerów = mniejsze korki. Wszystko to w teorii powinno działać, aczkolwiek postępy w tym temacie nie są na razie zadowalające. Wielu Polaków z niewiadomych przyczyn w dalszym ciągu nie rezygnuje z samochodu prywatnego.
3. Komunikacja zbiorowa – metro
Dobrze aby w każdym mieście było metro. Wówczas prawdopodobnie wielu z nas nie jeździło by samochodami. Niestety metrem pochwalić się może tylko Warszawa – i to tylko jedną linią.
4. Rower
Rower jest ekologiczny, dość szybki, oraz tani. Nie płacimy za benzynę, nic nie emitujemy, a w zakorkowanym mieście jesteśmy szybsi od aut stojących w korku. Jedynym minusem jest wciąż zbyt mała, a czasem nieodpowiednia infrastruktura.
5. Koncepcje
Koncepcji wykorzystania jak dotąd lezących odłogiem przestrzeni jest wiele. Miasta leżące nad rzekami mogą brać przykład z Amsterdamu, gdzie sieć rzeczna oraz sieć kanałów,s tanowi naturalną infrastrukturę dla rzecznego transportu miejskiego. Inne pomysły jakie pojawiały się na przestrzeni lat, to na przykład miejska kolej linowa. Kolej taka jest zdecydowanie tańsza w budowie od metra, ale mimo wszystko w dalszym ciągu za droga dla polskich miast. Jedno jest pewne, samochód nie może być w dalszym ciągu podstawą miejskiego transportu.
Transport drogowy odgrywa w Polsce duże znaczenie, ponieważ ponad 85% ładunków przewożonych jest ciężarówkami. Oprócz tego przez Polskę porusza się wiele pojazdów w ruchu tranzytowym między Europą Zachodnią i Południową oraz krajami wschodniej części kontynentu – Estonią, Białorusią, Litwą, Łotwą, Rosją, Ukrainą, Kazachstanem, Azerbejdżanem, Kirgistanem i innymi państwami.
W przewozach na obszarze Polski dominuje transport samochodowy, zarówno uwzględniając ilość przewiezionych towarów i osób, a także licząc wpływy ze sprzedaży usług transportowych. Oprócz tego transport samochodowy posiada kilka zalet: przede wszystkim możliwość transportowania towarów „od drzwi do drzwi”, o różnym gabarycie, w miarę szybko; jako wady należy wymienić dużą wypadkowość na polskich drogach, wysokie koszty transportu i stosunkowo niewielką masę załadunkową.
Konkurencyjność polskich firm transportowych w przewozach międzynarodowych prowadziła do stopniowej zmiany struktury przewozów według głównych kategorii. Bezpośrednio po przystąpieniu Polski do UE wzrost przewozów oparty był o transport ładunków eksportowanych i importowanych, który stanowił 87 proc. przewozów międzynarodowych. Po piętnastu latach, w 2018 r. udział przewozów dwustronnych związanych z eksportem i importem obniżył się do 55 proc., natomiast pozostałe 45 proc. przewozów stanowił transport między krajami obcymi (cross-trade) oraz kabotaż.
Komunikacyjna sieć w Polsce jest wykorzystywana do transportu wewnętrznego i tranzytu. Większość przewozów wewnętrznych odbywa się z udziałem kolei i pojazdów samochodowych. Przy transporcie międzynarodowym naczelną rolę odgrywają żegluga morska, lotnictwo i transport poprzez rurociągi. Kolej służy przede wszystkim do przewozów na dalsze odległości towarów masowych oraz do ruchu pasażerskiego w obrębie aglomeracji miejskiej. Sieć dróg w największym stopniu służy do transportu lokalnego i regionalnego, a poza tym do wybranych przewozów wyspecjalizowanych.
Rozwój poszczególnych gałęzi transportu w Polsce jest nierównomierny.
W przeszłości dobrze rozwinięty w Polsce transport kolejowy traci swoje znaczenie głównie w przewozach pasażerskich. Z kolei rozwija się i wzrasta rola transportu samochodowego (jak również infrastruktury transportu samochodowego – zwłaszcza autostrad), z czym wiąże się wzrost liczby samochodów. Dobrze rozwija się też transport lotniczy, mający duże znaczenie w międzynarodowym przepływie osób. Przewozy w transporcie wodnym (morskim i śródlądowym) mają nieduże znaczenie.
Jesteśmy fanami motoryzacji. Na portalu znajdziesz artykuły branżowe, raporty, wiadomości i nowości z rynku. Skupiamy się na komunikacji w Polsce, transporcie lądowym i logistyce.
Najlepszy jest rower, aby tylko nie padało!