Współczesny transport towarów oferuje bogaty wachlarz możliwości. Wśród powszechnie wykorzystywanych jest spedycja kontenerowa.
Za kontener uznajemy konstrukcję, która wyposażona jest w ramę samonośną umożliwiającą załadunek oraz transport różnymi środkami transportu. Najpopularniejszą grupę kontenerów stanowią kontenery morskie, jednak definicja ta odnosi się również do innych rodzajów kontenerów, na przykład biurowych, mieszkalnych, czy specjalistycznych. Mobilność kontenerów jest ich unikalną cechą odróżniającą od innych obiektów, które budowane są w miejscu użytkowania i tam pozostają.
W transporcie funkcjonuje bardzo wiele rodzajów kontenerów:
- Kontener 20′ – kontener o długości 20 stóp. Mieści się w nim 11 europalet albo 9-10 palet przemysłowych.
- Kontener 40′ – kontener o długości 40 stóp. Mieści się w nim od 23 do 24 europalet oraz 20-21 palet przemysłowych.
Dla niektórych towarów standardowy kontener nie jest wystarczającym rozwiązaniem. W takich wypadkach stosuje się kontenery o podwyższonej wysokości, czyli High-Cube (HC). Większość specjalistycznych kontenerów również można zmodyfikować do wymiarów HC.
- Kontener 20′ RF – kontener o długości 20 stóp przeznaczony do przewozu towarów w temperaturze kontrolowanej (reefer container).
- Kontener 40′ RF – podobny kontener o długości 40 stóp. Kontenery RF umożliwiają przewóz towarów w zakresie temperatur od -35 st. C aż do 30 st. C.
- Kontener 20′ OT – kontener o długości 20 stóp z otwieranym dachem.
- Kontener 40′ OT – kontener o długości 40 stóp z otwieranym dachem. Zdejmowany dach tego typu kontenerów może być zarówno sztywny (hard top), jak i elastyczny (plandeka). Ten typ kontenerów jest szczególnie przydatny przy załadunku towaru dźwigiem.
- Kontener 20′ FTR – kontener z otwartym dachem i bokiem (flat rack) o długości 20′.
- Kontener 40′ FTR – podobny kontener o długości 40 stóp. Tego typu kontenerów używa się do transportu ładunków wychodzących poza obrys kontenera w górę i po bokach.
- Kontener platforma 20′ – kontener-platforma o długości 20 stóp.
- Kontener platforma 40′ – podobny kontener, choć o długości 40′. Tak jak kontenery FR, kontenery-platformy służą do przewożenia ładunków o niestandardowych rozmiarach.
Kontenery można przewieźć statkiem albo ciągnikiem, chociaż istnieją również kontenery lotnicze. Siłą rzeczy są one jednak nieco mniej pojemne i dużo droższe w przesyłce. Dlatego należy skupić się na transporcie morskim i drogowym, które są dla siebie komplementarne.
Transport drogowy kontenerów odbywa się z wykorzystaniem naczep wyposażonych w ramy kontenerowe. Jest uzależniony jedynie od przepisów dotyczących transportu drogowego w państwie, do którego przewożony jest kontener. Masa maksymalna ładunku mieści się więc zazwyczaj w granicach 20-25 ton. Transport drogowy kontenerów zamówisz w firmie https://www.suda.com.pl/
Transport morski kontenerów zazwyczaj odbywa się z wykorzystaniem kontenerowców – statków potrafiących zabrać naraz nawet kilkanaście tysięcy kontenerów. Głównym problemem w transporcie kontenerów drogą morską jest to, by poprawnie rozplanować umieszczenie ładunku na i pod pokładem. Pierwszą trudnością jest rozmieszczenie kontenerów w taki sposób, by zapewnić całemu statkowi stabilność. Drugą zaś, ale bezpośrednio związaną z pierwszą, jest rozplanowanie ładunku tak, by każdy kontener trafił tam, gdzie ma trafić. Najcięższe kontenery powinny być umieszczane na spodzie konstrukcji, w związku z czym rozładowywanie ich w portach pośrednich może być bardzo problematyczne.
W transporcie kontenerów o cenie decyduje kilka czynników. Podstawowe z nich to: waga, wymiary, zawartość oraz ubezpieczenie. Dodatkowo dochodzą do tego stawki przewoźnika oraz lokalne opłaty. Cena nie jest więc stała, a ulega nieustannym zmianom. Podobnie ma się sprawa w transporcie towarów dołączanych do kontenera, tzw. “drobnicy”. Uwzględniając ilość zmiennych, nie da się podać konkretnego, ustalonego cennika usług transportowych kontenerów. Można natomiast oszacować cenę przewozu na podstawie zdefiniowanych danych – w internecie dostępne są kalkulatory transportowe umożliwiające z niezłą precyzją oszacowanie kosztów. Trzeba jednak pamiętać, że w tak elastycznej i dynamicznej branży, jaką jest transport międzynarodowy, żaden algorytm nie prześcignie zorientowanego w temacie spedytora. Algorytm nie dysponuje siecią kontaktów i zaufanych współpracowników szykujących oferty na jak najlepszych warunkach. Człowiek jest w stanie znaleźć taką ofertę, która będzie najbardziej satysfakcjonująca, dlatego jeśli algorytm nie budzi zaufania – dobrze jest zgłosić się do spedytora po indywidualną, spersonalizowaną, bezpłatną wycenę transportu.
Transport kontenerowy sprawił, że zarówno przewóz, jak i załadunek oraz rozładunek towaru stał się dużo szybszy i prostszy. Korzystając z kontenera o znormalizowanych wymiarach nie trzeba było przeładowywać ładunku i można go było przewozić wieloma środkami transportu bez konieczności wielokrotnego przeładunku. Zaletą tego rozwiązania jest konstrukcja skrzyni, która umożliwia łatwe jej mocowanie, ładowanie i przewożenie.
Transport kontenerowy gwarantuje bezpieczeństwo przewożonych towarów. Towar od początku do końca jest zabezpieczony w zaplombowanym kontenerze, który otworzyć może dopiero odbiorca lub w szczególnych przypadkach Urząd Celny lub Sanepid. Niweluje to możliwość zniszczenia towaru lub jego zaginięcia. Zmniejsza to także koszt transportu, ponieważ towaru w kontenerach nie trzeba przeładowywać do innych jednostek przy zmianie sposobu transportu.
Wykorzystanie spedycji kontenerowej upraszcza i zdecydowanie przyspiesza cały proces transportu, szczególnie w przypadku dużych odległości, na przykład podczas popularnego i częstego transportu do krajów azjatyckich.
Spedycja kontenerowa jest niezwykle elastyczna – umożliwia przewóz wszystkimi rodzajami transportu, a różnorodność dostępnych kontenerów sprawia, że nie ma także ograniczeń co do gatunku i właściwości przewożonego towaru.
Podsumowując, spedycja kontenerowa ma cały szereg zalet. Przede wszystkim są to:
- krótszy czas transportu – dzięki przewożeniu ładunku w kontenerach skraca się czas dowozu ponieważ nie trzeba przeładowywać towaru;
- bezpieczeństwo – towar przewozi się w zabezpieczonym kontenerze;
- brak potrzeby przeładunku ogranicza możliwość zniszczenia czy zagubienia ładunku;
- niższe koszty transportu;
- możliwość przewożenia zróżnicowanej gamy towarów;
- możliwość przewozu dużej ilości towarów;
- ładunek w kontenerze jest łatwy w mocowaniu, magazynowaniu, układaniu i przewożeniu.
Korzystając ze spedycji kontenerowej przedsiębiorstwo zdecydowanie kładzie nacisk na optymalizację kosztów i czasu przewozu towarów. W ten sposób podnosi swoją konkurencyjność na rynku.
Relokacja maszyn https://www.suda.com.pl/relokacja-maszyn/