Nowoczesne samochody wyposażone są w liczne systemy bezpieczeństwa i komfortu. Mowa tu jest o komputerowym sterowaniu torem jazdy auta, czy też np. systemami multimedialnymi pozwalającymi nawet oglądać w aucie filmy. Jak się jednak okazuje, przeważająca część kierowców nie wyobraża sobie podróżowania samochodem bez znacznie starszego wynalazku, jakim jest klimatyzacja. Żeby jednak można było z niej wygodnie i pewnie korzystać, wymaga ona od czasu do czasu porządnego serwisu. Na czym powinien taki serwis klimatyzacji polegać?
Dlaczego przegląd klimatyzacji jest tak ważny?
Zanim jednak przejdzie się do tego, jak powinna wyglądać porządna konserwacja układu klimatyzacji w samochodzie, najpierw trzeba się dowiedzieć, z jakiego powodu jest to w ogóle tak ważna sprawa. Na co konkretnie wpływa dobry serwis klimatyzacji i czemu przeciwdziała?
Klimatyzacja, jak każdy układ mechaniczny, składa się z wielu ruchomych części, które z czasem mogą ulec po prostu awarii. Powoduje to, że w największym upale, gdy klimatyzacja pracować będzie pod największym obciążeniem, może się ona zepsuć i przestać działać.
Innego typu bardzo poważnym zagrożeniem jest fakt, że układ klimatyzacji to właściwie idealne miejsce do namnażania się licznych bakterii i pleśni, które najpierw będą powodować nieprzyjemny zapach, a potem doprowadzić mogą do pogorszenia się zdrowia osób oddychających tak zanieczyszczonym powietrzem.
Podstawowy przegląd klimatyzacji
Jeśli ktoś chce zadbać o swoją samochodową klimatyzację, w pierwszej kolejności powinien przeprowadzić podstawowy przegląd całego układu. Na czym to polega?
Przegląd klimatyzacji to przede wszystkim ocena stanu poszczególnych elementów urządzenia, a także w razie potrzeby wymiana pewnych części na nowe. Pozwala to uniknąć sytuacji, gdy któryś z elementów ulegnie awarii, co oczywiście skutkować będzie uszkodzeniem urządzenia.
Innego typu bardzo ważnym zadaniem w tym aspekcie jest ocena szczelności układu. Jak bowiem wiadomo, jednym z najważniejszych elementów klimatyzacji jest specjalny czynnik chłodniczy, który krąży w szczelnie zamkniętym układzie. W wyniku nieszczelności czynnik będzie się stopniowo z układu wydostawał, czym oczywiście prowadzić będzie do pogorszenia działania klimatyzacji. Bardzo ważne jest więc to, aby po pierwsze sprawdzić, czy układ jest szczelny i w razie czego znaleźć miejsce wycieku, naprawić je, a sam czynnik uzupełnić o wymaganą ilość.
Czyszczenie klimatyzacji
Ostatnim krokiem podczas przeprowadzania gruntownego serwisu klimatyzacji jest oczyszczenie całego układu z zabrudzenia oraz z różnego rodzaju bakterii i grzybów, które powodować będą nieprzyjemny zapach. Jak to się powinno robić?
Metody w tym wypadku są dwie, które tak naprawdę powinno się stosować jedna po drugiej. Podstawowym zadaniem jest zastosowanie tzw. ozonowania, czyli wpuszczenie do układu klimatyzacji ozonu. Gaz ten posiada silne działanie bakteriobójcze, więc będzie w stanie skutecznie oczyścić cały układ.
Kolejnym krokiem jest przeprowadzenie płukania klimatyzacji, czyli wpuszczenia do środka specjalnego środka chemicznego, który będzie miał za zadanie usunąć z układu wszystkie zanieczyszczenia.
Przegląd klimatyzacji https://autoservice-grabowiecki.pl/oferta/przeglad-klimatyzacji/ zlecisz w Autoservice Grabowiecki. W ofercie również ozonowanie wnętrza samochodu https://autoservice-grabowiecki.pl/oferta/ozonowanie-wnetrza-samochodu-warszawa/ czy odgrzybianie klimatyzacji https://autoservice-grabowiecki.pl/oferta/odgrzybianie-klimatyzacji-warszawa/
Polska obecnie nie ma własnej marki produkowanego seryjnie samochodu. Produkcja ostatniego polskiego auta – Poloneza – zakończyła się w 2002 roku. Niemniej przemysł motoryzacyjny w naszym kraju ma się całkiem dobrze – jesteśmy nawet uznawani za jedno z największych zagłębi motoryzacyjnych w Europie. Mają u nas swoje zakłady wiodące koncerny z branży automotive.
Największą w Polsce i jedną z największych w Europie fabryk samochodów jest Fiat w Tychach, a właściwie, po fuzji Fiata z Chryslerem w styczniu 2015 roku i utworzeniu Fiat-Chrysler Automobiles (FCA) – Zakład Tychy FCA Poland. Montowane są tu: Fiat 500, Abarth 500, Lancia Ypsilon i Ford Ka.
Z kolei w Gliwicach, w General Motors Manufacturing Poland powstają modele Opla Astry oraz Opel Cascada.
Volkswagen Poznań odpowiada natomiast za produkcję VW Caddy i Caddy Maxi oraz VW Transportera. Obecnie trwa budowa Zakładu Volkswagen Crafter we Wrześni. Produkcja ma się rozpocząć już w drugiej połowie tego roku. Jak zapowiada Volkswagen, możliwości produkcyjne nowej fabryki to aż 100 tysięcy samochodów rocznie.
W Polsce zlokalizowane są także zakłady należące do MAN Truck & Bus AG. MAN Bus produkuje autobusy miejskie niskopodłogowe i autobusy turystyczne Neoplan (w ramach projektu Premium: model Starliner i Cityliner) – w zakładzie w Starachowicach powstają podwozia i kompletne szkielety, a następnie całość trafia na linię ochrony antykorozyjnej. Szkielety autokarów przewożone są później do Plauen w Niemczech, gdzie odbywa się końcowy montaż. Z kolei w Niepołomicach pod Krakowem znajduje się fabryka MAN Trucks, gdzie montowane są jedne z najnowocześniejszych samochodów ciężarowych (serie TGS i TGX o dmc powyżej 16 ton) w różnych konfiguracjach (np. ciągniki siodłowe, czy pojazdy pod zabudowę).
Pod Poznaniem, w Bolechowie ma siedzibę Solaris Bus & Coach S.A., polski producent pojazdów komunikacji miejskiej. Z jego fabryki wychodzą autobusy miejskie, międzymiastowe oraz turystyczne, a także trolejbusy i tramwaje. Solarisy powstają właściwie w czterech zakładach produkcyjnych: w dwóch zakładach w Środzie Wielkopolskiej mieści się spawalnia szkieletów autobusów i trolejbusów oraz spawalnia tzw. pudeł tramwajowych, w Poznaniu odbywa się montaż końcowy pojazdów szynowych, natomiast w samym Bolechowie – montaż końcowy autobusów i trolejbusów.
We Wrocławiu funkcjonuje fabryka autobusów Volvo, będącą częścią koncernu Volvo Bus Corporation, jednego z największych producentów autobusów na świecie. We wrocławskim zakładzie produkcja obejmuje zintegrowane procesy montażu podwozia i nadwozia, zatem powstają tu kompletne autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne.
W Słupsku znajduje się natomiast polski zakład koncernu Scania, a mianowicie Scania Production Słupsk S.A., produkujący autobusy miejskie i podwozia autobusowe.
Autobusy powstają również w fabryce we Włynkówku pod Słupskiem – spółka Kapena S.A., będącą przedstawicielem koncernu Iribus Iveco, w swoim portfolio ma zarówno autobusy miejskie, międzymiastowe, jak i turystyczne.
W Jelczu-Laskowicach na Dolnym Śląsku produkowane są z kolei samochody ciężarowe, przy czym głównie są to wojskowe pojazdy średniej i dużej ładowności.
Cała branża moto, czy nam się to podoba, czy nie, idzie w kierunku elektryfikacji i autonomiczności. Wraz z rozwojem infrastruktury, sieci 5G i pojawianiem się coraz bardziej przystępnych cenowo modeli samochodów elektrycznych, rynkowy udział samochodów napędzanych silnikami spalinowymi będzie sukcesywnie spadał.
Jesteśmy fanami motoryzacji. Na portalu znajdziesz artykuły branżowe, raporty, wiadomości i nowości z rynku. Skupiamy się na komunikacji w Polsce, transporcie lądowym i logistyce.