Branża logistyczna jest to dobry sektor do tego, aby założyć własną działalność. Mowa tutaj nie o zakładaniu firmy spedycyjnej, ale o prowadzeniu działalności polegającej na organizacji. Poprawna organizacja transportów jest kluczowa w sprawnym funkcjonowaniu logistycznym. Aby jednak się tym zająć, nie wystarczy tylko chęć i zapał. Potrzebna jest wiedza z wielu dziedzin. Do dziedzin tych możemy zaliczyć przepisy celne, środki transportu, przepisy ruchu drogowego w wielu krajach lub ograniczenia dotyczące przewozu różnych towarów. Aby móc więc działać, warto jest poznać po kolei wszystkie niuanse logistyki. Skupmy się na środkach transportu.
Współczesna logistyka wykorzystuje wiele różnych środków transportu. Dobrze jest znać ich podstawowe wady oraz zalety.
1. Transport drogowy
Motoryzacja daje nam wiele możliwości transportowych, od małych aut dostawczych po olbrzymie TIR-y i pociągi drogowe. Transport drogowy wbrew pozorom do tanich nie należy. Najbardziej opłacalny jest na krótkich dystansach, a jego opłacalność rośnie wraz z tonażem. Z tego powodu na bardzo długich trasach, TIR-y ładuje się na pociągi. Dzięki temu czas przewozu się skraca (pociąg jedzie cały czas, samochód nie) i zmniejszają się koszty, głównie związane z paliwem. Największą zaletą transportu drogowego, jest możliwość dotarcia w niemal każdy zakątek naszego globu.
2. Kolej
Transport kolejowy należy do najtańszych środków transportu. Przeliczając ilość energii zużywanej przez skład, do możliwości przewozowych bije na głowę transport drogowy. Minusem jest fakt uzależnienia od sieci szynowej, co sprawia że finalnie na ostatnim odcinku trasy, towar i tak przewieziony zostanie samochodem.
3. Transport wodny
Jeśli idzie o ładowność oraz cenę za przewóz, nic nie równa się z transportem wodnym. Zarówno transport rzeczny, jak i pełnomorski, mają w naszych czasach pełne ręce roboty. Jest to najlepsza forma do przewozu towarów, na odcinkach między kontynentalnych. Minusem jest jednak czas transportu, który wynosi nawet kilkanaście tygodni. Wszelkie plany muszą być więc dobrze zgrane czasowo.
4. Transport lotniczy
Nic nie pobije samolotu, jeśli idzie o czas przewozu oraz …cenę. Niestety przesyłki lotnicze są najdroższe. Ich cena jest na tyle wysoka, że transporty ciężkich towarów, są realizowane tą drogą tylko w przypadku naprawdę dużego poślizgu logistycznego. Zazwyczaj wysłanie czegokolwiek samolotem wiąże się ze sporymi stratami finansowymi dla firm.
Według rankingu Banku Światowego z 2018 r. Polska awansowała z 33. na 28. miejsce wśród 160 państw ocenianych według Logistics Performance Index. Z punktu widzenia oceny wartości rynku usług logistycznych, zawartej w opracowaniu Instytutu Fraunhofera „Top 100 w transporcie i usługach logistycznych”, Polska utrzymała siódmą pozycję wśród krajów europejskich. Dane te świadczą o rosnącej randze naszego kraju na logistycznej mapie Europy oraz o jego atrakcyjności dla zagranicznych inwestorów.
Wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji „transport i gospodarka magazynowa” w ocenie GUS uległ poprawie na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Zmniejszyło się natomiast tempo modernizacji infrastruktury drogowej, co spowodowało spadek przyrostu oddanych odcinków nowych oraz wyremontowanych dróg krajowych w stosunku do lat 2012 – 2013. W logistyce wewnętrznej przedsiębiorstw minione dwa lata upłynęły na elektronizacji i porządkowaniu procesów logistycznych. Przedsiębiorstwa koncentrowały się także na poprawie wskaźników logistycznych. Udało się obniżyć wskaźnik pokrycia zapasów do poziomu 27-28 dni, jednak to, przy niekorzystnym wskaźniku zapasów nierotujących, oszacowanym na 18%, wskazuje na możliwość dalszej redukcji. Zanotowano poprawę wskaźników opisujących jakość obsługi klienta.
Transport drogowy odgrywa w Polsce duże znaczenie, ponieważ ponad 85% ładunków przewożonych jest ciężarówkami. Oprócz tego przez Polskę porusza się wiele pojazdów w ruchu tranzytowym między Europą Zachodnią i Południową oraz krajami wschodniej części kontynentu – Estonią, Białorusią, Litwą, Łotwą, Rosją, Ukrainą, Kazachstanem, Azerbejdżanem, Kirgistanem i innymi państwami.
W przewozach na obszarze Polski dominuje transport samochodowy, zarówno uwzględniając ilość przewiezionych towarów i osób, a także licząc wpływy ze sprzedaży usług transportowych. Oprócz tego transport samochodowy posiada kilka zalet: przede wszystkim możliwość transportowania towarów „od drzwi do drzwi”, o różnym gabarycie, w miarę szybko; jako wady należy wymienić dużą wypadkowość na polskich drogach, wysokie koszty transportu i stosunkowo niewielką masę załadunkową.
Konkurencyjność polskich firm transportowych w przewozach międzynarodowych prowadziła do stopniowej zmiany struktury przewozów według głównych kategorii. Bezpośrednio po przystąpieniu Polski do UE wzrost przewozów oparty był o transport ładunków eksportowanych i importowanych, który stanowił 87 proc. przewozów międzynarodowych. Po piętnastu latach, w 2018 r. udział przewozów dwustronnych związanych z eksportem i importem obniżył się do 55 proc., natomiast pozostałe 45 proc. przewozów stanowił transport między krajami obcymi (cross-trade) oraz kabotaż.
Firma SUDA TRANSPORTT SPECJALISTYCZNY rozpoczęła swoją działalność w 1986 roku. Od tamtego czasu przez ponad 30 lat nieprzerwanie działamy na rynku transportowym.
Transportujemy ładunki o ciężarze od kilkudziesięciu kilogramów do kilkunastu ton.
Zamów transport HDS lub pełną relokację maszyn na naszej stronie www.suda.com.pl .
Jesteśmy fanami motoryzacji. Na portalu znajdziesz artykuły branżowe, raporty, wiadomości i nowości z rynku. Skupiamy się na komunikacji w Polsce, transporcie lądowym i logistyce.