Warszawski Portal Motoryzacyjny

Menu
  • Komunikacja
  • Logistyka
  • Motoryzacja
  • Transport
  • Kontakt
Menu

Co sprawdzić kupując samochód używany?

Posted on by

W Polsce najczęściej sprzedają się samochody używane. Dotyczy to zarówno aut sprowadzonych z zagranicy, jak i sprzedawanych od polskiego użytkownika. Niektóre auta mają łączoną historię. Niezależnie od tego czy auto kosztuje 3000 zł, czy 10 000 zł dla kupującego jest to duży wydatek. Warto jest zadbać zatem, aby nasz zakup nie był kupowaniem kota w worku. Dotyczy to głównie osób niedoświadczonych, które auto kupują pierwszy raz. Poniżej kilka porad.

Sprawdź od kogo kupujesz samochód.

Bardzo częstą metodą w przypadku zakupienia auta z zagranicy, jest umowa na tak zwanego „Niemca”. Motoryzacja w Polsce zna wiele takich przypadków. Chociaż samochód fizycznie kupujemy od handlarza, umowę podpisujemy z Schultzem albo innym Schmidtem. Może mieć do dla nas przykre konsekwencje:

  1. Prawne: podczas rejestracji zapewne zadeklarujemy, że samochód przyjechał na lawecie (w rzeczywistości mało prawdopodobne). Dodatkowo opłacimy podatek za handlarza, zrzucając z niego ten obowiązek. Grozi nam za to paragraf poświadczenia nieprawdy oraz współudział w oszustwie podatkowym.
  2. Finansowe: jeśli z zakupionym samochodem będzie coś nie tak, nie mamy osoby, którą moglibyśmy pociągnąć do odpowiedzialności. Schultz zapewne nie istnieje, a pójście na policję wiązało by się z nieprzyjemnościami z punktu pierwszego.

Sprawdź stan techniczny

Im droższy samochód kupujemy, tym warto wydać więcej na sprawdzenie stanu technicznego. Wiele rzeczy możemy jednak stwierdzić samodzielnie podczas pierwszych oględzin samochodu. Najpierw warto sprawdzić czy auto nie ma objawów najkosztowniejszej usterki, czyli uszkodzonej uszczelki pod głowicą. Samochód może wydawać się sprawny jeszcze przez spory czas po zakupie (szczególnie dla osoby mało doświadczonej może się taki wydawać), chociaż już w chwili zakupu miał awarie. Do objawów uszkodzonej uszczelki należą:

  • dymienie auta na biało – szczególnie kiedy dymienie utrzymuje się przez dłuższy czas po rozruchu silnika,
  • olej w zbiorniku wyrównawczym płynu chłodniczego,
  • „majonez” pod korkiem zbiornika wyrównawczego płynu chłodniczego,
  • problem z przegrzewającym się silnikiem,

Inne rzeczy jakie możemy sprawdzić jeszcze u sprzedawcy to:

  • kontrola działania świateł: niesprawne światła mogą być spowodowane przepaloną żarówką, lub problemem z elektryką,
  • otwieranie i zamykanie drzwi: jeśli drzwi otwierają się ciężko może być to oznaka klepania ich po stłuczce,
  • działanie zamka centralnego: niby niewielka rzecz, ale może być niezwykle kosztowna,

Motoryzacja w Polsce

Polska obecnie nie ma własnej marki produkowanego seryjnie samochodu. Produkcja ostatniego polskiego auta – Poloneza – zakończyła się w 2002 roku. Niemniej przemysł motoryzacyjny w naszym kraju ma się całkiem dobrze – jesteśmy nawet uznawani za jedno z największych zagłębi motoryzacyjnych w Europie. Mają u nas swoje zakłady wiodące koncerny z branży automotive.

Największą w Polsce i jedną z największych w Europie fabryk samochodów jest Fiat w Tychach, a właściwie, po fuzji Fiata z Chryslerem w styczniu 2015 roku i utworzeniu Fiat-Chrysler Automobiles (FCA) – Zakład Tychy FCA Poland. Montowane są tu: Fiat 500, Abarth 500, Lancia Ypsilon i Ford Ka.

Z kolei w Gliwicach, w General Motors Manufacturing Poland powstają modele Opla Astry oraz Opel Cascada.

Volkswagen Poznań odpowiada natomiast za produkcję VW Caddy i Caddy Maxi oraz VW Transportera. Obecnie trwa budowa Zakładu Volkswagen Crafter we Wrześni. Produkcja ma się rozpocząć już w drugiej połowie tego roku. Jak zapowiada Volkswagen, możliwości produkcyjne nowej fabryki to aż 100 tysięcy samochodów rocznie.

W Polsce zlokalizowane są także zakłady należące do MAN Truck & Bus AG. MAN Bus produkuje autobusy miejskie niskopodłogowe i autobusy turystyczne Neoplan (w ramach projektu Premium: model Starliner i Cityliner) – w zakładzie w Starachowicach powstają podwozia i kompletne szkielety, a następnie całość trafia na linię ochrony antykorozyjnej. Szkielety autokarów przewożone są później do Plauen w Niemczech, gdzie odbywa się końcowy montaż. Z kolei w Niepołomicach pod Krakowem znajduje się fabryka MAN Trucks, gdzie montowane są jedne z najnowocześniejszych samochodów ciężarowych (serie TGS i TGX o dmc powyżej 16 ton) w różnych konfiguracjach (np. ciągniki siodłowe, czy pojazdy pod zabudowę).

Pod Poznaniem, w Bolechowie ma siedzibę Solaris Bus & Coach S.A., polski producent pojazdów komunikacji miejskiej. Z jego fabryki wychodzą autobusy miejskie, międzymiastowe oraz turystyczne, a także trolejbusy i tramwaje. Solarisy powstają właściwie w czterech zakładach produkcyjnych: w dwóch zakładach w Środzie Wielkopolskiej mieści się spawalnia szkieletów autobusów i trolejbusów oraz spawalnia tzw. pudeł tramwajowych, w Poznaniu odbywa się montaż końcowy pojazdów szynowych, natomiast w samym Bolechowie – montaż końcowy autobusów i trolejbusów.

We Wrocławiu funkcjonuje fabryka autobusów Volvo, będącą częścią koncernu Volvo Bus Corporation, jednego z największych producentów autobusów na świecie. We wrocławskim zakładzie produkcja obejmuje zintegrowane procesy montażu podwozia i nadwozia, zatem powstają tu kompletne autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne.

W Słupsku znajduje się natomiast polski zakład koncernu Scania, a mianowicie Scania Production Słupsk S.A., produkujący autobusy miejskie i podwozia autobusowe.

Autobusy powstają również w fabryce we Włynkówku pod Słupskiem – spółka Kapena S.A., będącą przedstawicielem koncernu Iribus Iveco, w swoim portfolio ma zarówno autobusy miejskie, międzymiastowe, jak i turystyczne.

W Jelczu-Laskowicach na Dolnym Śląsku produkowane są z kolei samochody ciężarowe, przy czym głównie są to wojskowe pojazdy średniej i dużej ładowności.

Cała branża moto, czy nam się to podoba, czy nie, idzie w kierunku elektryfikacji i autonomiczności. Wraz z rozwojem infrastruktury, sieci 5G i pojawianiem się coraz bardziej przystępnych cenowo modeli samochodów elektrycznych, rynkowy udział samochodów napędzanych silnikami spalinowymi będzie sukcesywnie spadał.

Warszawski Portal Motoryzacyjny

Jesteśmy fanami motoryzacji. Na portalu znajdziesz artykuły branżowe, raporty, wiadomości i nowości z rynku. Skupiamy się na komunikacji w Polsce, transporcie lądowym i logistyce.

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy

  • Dynamiczna wymiana oleju w skrzyni
  • Czyszczenie i regeneracja DPF / FAP
  • Co to jest certyfikat kompetencji zawodowych
  • Współczesne środki transportu w logistyce
  • Auta z napędem elektrycznym i hybrydowym, a środowisko

Najnowsze komentarze

  • Kierowca Artur o Co to jest certyfikat kompetencji zawodowych
  • Marek o Transport miejski – co jest najlepsze?

Dynamiczna wymiana oleju

https://autoservice-grabowiecki.pl/oferta/dynamiczna-wymiana-oleju-w-automatycznej-skrzyni-biegow/

Tagi

auto hybryda certyfikat kierowcy certyfikat kompetencji zawodowych czyszczenie dpf czyszczenie fap czyszczenie filtra cząstek stałych hybryda komunikacja miejska komunikacja w mieście logistyka regeneracja dpf regeneracja fap regeneracja filtra cząstek stałych samochód hybryda samochód używany transport transport zbiorowy środki transportu
© 2021 Warszawski Portal Motoryzacyjny | Theme by Superbthemes