Warszawski Portal Motoryzacyjny

Menu
  • Komunikacja
  • Logistyka
  • Motoryzacja
  • Transport
  • Kontakt
Menu

Auta z napędem elektrycznym i hybrydowym, a środowisko

Posted on by

W naszych czasach motoryzacja światowa przechodzi ogromne zmiany. Przede wszystkim warto jest zwrócić uwagę na fakt, że jeśli idzie o jednostki napędowe to został przełamany monopol na silniki spalinowe. Auta hybrydowe oraz elektryczne, dwadzieścia lat temu były tylko koncepcją, dziesięć lat temu pierwsze modele wchodziły na rynek, obecnie mamy już duży wybór zarówno wśród marek jak i modeli. Czy opłaca się kupować nam auta z napędem niespalinowym.

Zalety kupowania aut z napędem niespalinowym

Środowisko i zdrowie

Do oczywistych zalet aut hybrydowych oraz elektrycznych należy ich nisko-emisyjność oraz ekologiczność. Ale aby mieć pełny ogląd należy rozważyć dwie opcje:

– emisję lokalną,
– emisję globalną,
– emisję hałasu,

Emisja lokalna

Pod pojęciem emisji lokalnej rozumieć należy emisję w miejscu, w którym auto się porusza. Temat ten jest prosty. Hybrydy emitują o wiele mniej produktów spalania paliw kopalnych, natomiast samochody w pełni elektryczne nie emitują w ogóle szkodliwych substancji. Ma to olbrzymi wpływ głównie na środowisko obszarów, które są położone najbliżej głównych szlaków komunikacyjnych oraz zdrowie ludzi w miastach (redukcja smogu).

Emisja globalna

Emisja globalna nie przedstawia się już tak różowo. Auto elektryczne musi zostać naładowane – inaczej nie pojedzie. Prąd bierzemy z sieci energetycznej. To czy nasze auto jest faktycznie nie-emisyjne zależy od tego, co znajduje się na drugim końcu naszego gniazdka. Jeśli jest to elektrownia węglowa, to nasz samochód za jej pośrednictwem wyprodukuje zanieczyszczenia. Należy doliczyć również fakt, że straty energetyczne na liniach przesyłowych mogą być na tyle duże, że emisja wyjdzie nawet na plus auta elektrycznego. Są oczywiście kraje takie jak Norwegia (niemal 100% energii z elektrowni wodnych), w których nie należy się o ten aspekt martwić. Dokładne ustalenie strat energii nie jest łatwe, zależy od położenia samochodu w trakcie ładowania względem elektrowni oraz udziału poszczególnych źródeł energii, w sumie energetycznej sieci elektrycznej kraju. Na plus silnika elektrycznego należy dodać, że emisja z elektrowni jest to emisja wysoka, czyli taka która mniej szkodzi ludziom.

Emisja hałasu

W tym przypadku samochody hybrydowe oraz elektryczne deklasują silniki spalinowe. Jest to szczególnie ważne w dużych miastach. Hałasu nie należy bagatelizować. WHO podaje hałas coraz częściej jako przyczynę wielu schorzeń, głównie w terenach silnie zurbanizowanych.

Motoryzacja w Polsce

Polska obecnie nie ma własnej marki produkowanego seryjnie samochodu. Produkcja ostatniego polskiego auta – Poloneza – zakończyła się w 2002 roku. Niemniej przemysł motoryzacyjny w naszym kraju ma się całkiem dobrze – jesteśmy nawet uznawani za jedno z największych zagłębi motoryzacyjnych w Europie. Mają u nas swoje zakłady wiodące koncerny z branży automotive.

Największą w Polsce i jedną z największych w Europie fabryk samochodów jest Fiat w Tychach, a właściwie, po fuzji Fiata z Chryslerem w styczniu 2015 roku i utworzeniu Fiat-Chrysler Automobiles (FCA) – Zakład Tychy FCA Poland. Montowane są tu: Fiat 500, Abarth 500, Lancia Ypsilon i Ford Ka.

Z kolei w Gliwicach, w General Motors Manufacturing Poland powstają modele Opla Astry oraz Opel Cascada.

Volkswagen Poznań odpowiada natomiast za produkcję VW Caddy i Caddy Maxi oraz VW Transportera. Obecnie trwa budowa Zakładu Volkswagen Crafter we Wrześni. Produkcja ma się rozpocząć już w drugiej połowie tego roku. Jak zapowiada Volkswagen, możliwości produkcyjne nowej fabryki to aż 100 tysięcy samochodów rocznie.

W Polsce zlokalizowane są także zakłady należące do MAN Truck & Bus AG. MAN Bus produkuje autobusy miejskie niskopodłogowe i autobusy turystyczne Neoplan (w ramach projektu Premium: model Starliner i Cityliner) – w zakładzie w Starachowicach powstają podwozia i kompletne szkielety, a następnie całość trafia na linię ochrony antykorozyjnej. Szkielety autokarów przewożone są później do Plauen w Niemczech, gdzie odbywa się końcowy montaż. Z kolei w Niepołomicach pod Krakowem znajduje się fabryka MAN Trucks, gdzie montowane są jedne z najnowocześniejszych samochodów ciężarowych (serie TGS i TGX o dmc powyżej 16 ton) w różnych konfiguracjach (np. ciągniki siodłowe, czy pojazdy pod zabudowę).

Pod Poznaniem, w Bolechowie ma siedzibę Solaris Bus & Coach S.A., polski producent pojazdów komunikacji miejskiej. Z jego fabryki wychodzą autobusy miejskie, międzymiastowe oraz turystyczne, a także trolejbusy i tramwaje. Solarisy powstają właściwie w czterech zakładach produkcyjnych: w dwóch zakładach w Środzie Wielkopolskiej mieści się spawalnia szkieletów autobusów i trolejbusów oraz spawalnia tzw. pudeł tramwajowych, w Poznaniu odbywa się montaż końcowy pojazdów szynowych, natomiast w samym Bolechowie – montaż końcowy autobusów i trolejbusów.

We Wrocławiu funkcjonuje fabryka autobusów Volvo, będącą częścią koncernu Volvo Bus Corporation, jednego z największych producentów autobusów na świecie. We wrocławskim zakładzie produkcja obejmuje zintegrowane procesy montażu podwozia i nadwozia, zatem powstają tu kompletne autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne.

W Słupsku znajduje się natomiast polski zakład koncernu Scania, a mianowicie Scania Production Słupsk S.A., produkujący autobusy miejskie i podwozia autobusowe.

Autobusy powstają również w fabryce we Włynkówku pod Słupskiem – spółka Kapena S.A., będącą przedstawicielem koncernu Iribus Iveco, w swoim portfolio ma zarówno autobusy miejskie, międzymiastowe, jak i turystyczne.

W Jelczu-Laskowicach na Dolnym Śląsku produkowane są z kolei samochody ciężarowe, przy czym głównie są to wojskowe pojazdy średniej i dużej ładowności.

Cała branża moto, czy nam się to podoba, czy nie, idzie w kierunku elektryfikacji i autonomiczności. Wraz z rozwojem infrastruktury, sieci 5G i pojawianiem się coraz bardziej przystępnych cenowo modeli samochodów elektrycznych, rynkowy udział samochodów napędzanych silnikami spalinowymi będzie sukcesywnie spadał.

Warszawski Portal Motoryzacyjny

Jesteśmy fanami motoryzacji. Na portalu znajdziesz artykuły branżowe, raporty, wiadomości i nowości z rynku. Skupiamy się na komunikacji w Polsce, transporcie lądowym i logistyce.

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy

  • Dynamiczna wymiana oleju w skrzyni
  • Czyszczenie i regeneracja DPF / FAP
  • Co to jest certyfikat kompetencji zawodowych
  • Współczesne środki transportu w logistyce
  • Auta z napędem elektrycznym i hybrydowym, a środowisko

Najnowsze komentarze

  • Kierowca Artur o Co to jest certyfikat kompetencji zawodowych
  • Marek o Transport miejski – co jest najlepsze?

Dynamiczna wymiana oleju

https://autoservice-grabowiecki.pl/oferta/dynamiczna-wymiana-oleju-w-automatycznej-skrzyni-biegow/

Tagi

auto hybryda certyfikat kierowcy certyfikat kompetencji zawodowych czyszczenie dpf czyszczenie fap czyszczenie filtra cząstek stałych hybryda komunikacja miejska komunikacja w mieście logistyka regeneracja dpf regeneracja fap regeneracja filtra cząstek stałych samochód hybryda samochód używany transport transport zbiorowy środki transportu
© 2021 Warszawski Portal Motoryzacyjny | Theme by Superbthemes